יום חמישי, 10 בפברואר 2011

כשתגיעו לאיסלנד תבינו

כעת שהאבק מהתפרצות הר הגעש כבר שקע, נוכל לומר שיש באיסלנד יותר מרק הרי געש ואפר, למרות שאם תשאלו את האיסלנדים לא בטוח שתקבלו את אותה תשובה.

בשנת 1783 התפרץ הר הגעש לאקי בדרום איסלנד, ואחרי התקף אלים וממושך, הרג כחמישית מאוכלוסיית המדינה.
למרבה המזל הר הגעש אייפיאטלאיוקול (Eyjafjallajökull) החסיר רק פעימת לב מתשומת הלב העולמית כאשר הוא קטע סדרי התעופה הגלובליים ימים על גבי ימים. אבל מעבר להרי געש והקרחונים ועלות המחייה היקרה של החיים, יש גם את הבלונדיניות האיסלנדיות הגבוהות ויפות להפליא שנושאות את הגנים של הלוחמים הויקינגים שהלכו טרור על עמים רבים באירופה.

מעניין לציין, כי השפה של האיסלנדית וגם המאגר הגנטי של התושבים נשארו ללא שינוי שמעותי במשך מאות רבות של שנים, ומוטיב "הקרח והאש" בא לידי ביטוי גם בהילכות החיים היומיומיים של התושבים.

למי שרוצה להתנסות בכך מוזמן לקרוא את אחת הסאגות האיסנדיות ובמיוחד הסאגה של ניאלס (Njalla Saga) ולהתוודע לאוצר הספרותי הזה מן העבר. סיפורים דרמטיים, הומריים, של ימיה הראשונים של איסלנד. מאז נדמה, לא הרבה השתנה.

למי שמגיע לאיסלנד בפעם הראשונה מכרך גדול, רייקיאוויק ("המפרץ המעשן") עיר הבירה של איסלנד, נראית עיר גמדית ויפה. הכל נראה בקנה מידה קטן ולפעמים נותן הרגשה של כפר. אבל הרושם הראשוני יכול גם להטעות, מדובר בעיר מתוחכמת עם מטבח מהשורה הראשונה, ובימים האינסופיים של הקיץ, אנשים משחקים גולף גם בשעה 3 לפנות בוקר ואת המסיבות בבתי הקפה ובברים אי אפשר להפסיק. האיסלנדים כל כך שמחים לראות את השמש אחרי החורף הארוך שהם לא יכולים להפסיק לחגוג.

אין כמעט זיהום באיסלנד, השימוש בדלקים מזהמים הוא מוגבל. והחום הגיאותרמית המופק בצורה טבעית מספק כמעט את כל צרכי התושבים.

למרות (או בגלל) הנוף המיוחד על פיסת הקרקע המבודדת הזו בצפון אירופה, האיסלנדים רואים עצמם כעם המאושר ביותר עלי אדמות.

כשאתם מגיעים לאיסלנד מיד תבינו על מה אני מדבר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

2009-2010 @ מטיילים באיסלנד. כל הזכויות שמורות לגיא גוטרימן